Google AdWords – 5 podstaw rozliczania, które trzeba znać

Trafiony przekaz reklamowy często otwiera przed przedsiębiorcą nowe pola rozwoju jego firmy. Żeby jednak ze swoją ofertą, tudzież ideą, trafić do jak najszerszego grona odbiorców, trzeba wybrać właściwe medium i narzędzie. Spore „pole do popisu” daje agencjom marketingowym i samym przedsiębiorcom Internet, w którym to prym wiedzie Google AdWords. Ten system reklamowy amerykańskiego giganta z Doliny Krzemowej może sprawiać trudności w kontekście rozliczenia podatkowego. Dlatego przygotowałem kilka wskazówek, które z pewności okażą się pomocne.

Kilka tygodni temu w tym miejscu zajmowałem się kwestią rozliczania w firmie tzw. bitcoinów. Dziś przyszedł czas na zagadnienie szerzej rozpowszechnione, ale i takie, do którego przedsiębiorcy podchodzą z pewną rezerwą, a nawet obawą. Zakup usługi Google AdWords rozlicza się bowiem na innych zasadach niż transakcje krajowe. W kilku punktach postaram się naświetlić podstawy, dzięki którym stanie się to bardziej przejrzyste.

1. Niezbędna rejestracja VAT-UE

Rejestracja jako podatnik VAT-UE wymagana jest w przypadku, gdy sprzedawca ma swoją siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z Was pewnie sobie teraz pomyśleli – zaraz, zaraz przecież Google to amerykańska firma. Nie inaczej. Tyle, że za jej rozliczenia odpowiada spółka Google Ireland Ltd. usytuowana w Dublinie.

Korzystanie z AdWords wymaga więc rejestracji jako podatnik unijny, poprzez złożenie formularza VAT-R. Zobowiązani są do tego także przedsiębiorcy zwolnieni z VAT. Co istotne, taki krok nie sprawia, że tracą oni swój status podatnika zwolnionego z VAT na terenie Polski. Po złożeniu wypełnionego druku VAT-R można stosować numer NIP-UE konieczny przy transakcjach z unijnymi kontrahentami (świadczy o tym, że prowadzimy firmę). Rejestracji VAT-UE należy dokonać przed rozpoczęciem reklamowania się za pośrednictwem Google.

2. Konto w Google AdWords – obecnie tylko dla firm

Jedną z podstaw prowadzenia działań reklamowych w wyszukiwarce jest założenie konta w Google AdWords. Jakiś czas temu taką możliwość miał właściwie każdy – tak osoba prywatna, jak i firma. Teraz opcja korzystania z tej usługi dostępna jest wyłącznie przedsiębiorcom do celów biznesowych.

Założenie konta wymaga podania danych teleadresowych firmy oraz numeru NIP-UE, o którym była już mowa powyżej. Użytkownik musi też określić sposób zapłaty za korzystanie z AdWords (możliwa przedpłata lub płatność po wykonaniu usługi), a także podać źródło płatności (przelew, karta kredytowa).

Niezbędne jest podanie państwa, w którym prowadzi się działalność, wybór strefy czasowej i waluty.

3. Pobierasz fakturę i rozliczasz koszt

Korzystanie z AdWords można ująć w kosztach działalności, tak jak każdy inny wydatek na reklamę. Niezbędna jest do tego faktura. Odpowiedni dokument można pobrać ze swojego konta w Google AdWords w postaci pliku html. Irlandzka spółka wystawia fakturę najpóźniej 5 dnia każdego miesiąca. Takie potwierdzenie w pełni wystarcza do rozliczenia zakupu zagranicznej usługi.

Dokument zawiera wyszczególnienie płatności (jeśli płaci się w systemie przedpłatowym) lub żądań zapłaty (kiedy płatność następuje po wykonaniu usługi) z danego okresu. Nie znajdziemy na nim jednak ani stawki, ani kwoty VAT. Ale o tym już w kolejnym punkcie.

4. Rozliczenie VAT - w imporcie usług to powinność nabywcy

Zgodnie z europejskimi przepisami zakup usługi Google AdWords traktowany jest jako import usług z terytorium UE. W konsekwencji rozliczenie wygląda w pewnych aspektach inaczej, niż przy transakcjach z polskimi przedsiębiorcami. Poza opisaną już koniecznością rejestracji VAT-UE, niezbędne jest, by całą sprzedaż pod kątem VAT rozliczył nabywca. To sytuacja niecodzienna, jako że zazwyczaj spoczywa to na barkach usługodawcy.

Jeżeli zakup AdWords rozlicza VAT-owiec, musi on do kwoty widniejącej na fakturze doliczyć 23% VAT, a następnie ująć całą transakcję zarówno w rejestrze sprzedaży, jak i zakupów. Taki sposób postępowania sprawia, że zakup pod względem VAT jest neutralny.. W przypadku firmy zwolnionej z VAT konieczne jest doliczenie 23% VAT i zapłata podatku wraz ze złożeniem deklaracji VAT-9M. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z video traktującego o tym komu i kiedy przysługuje zwolnienie z VAT.



Podatek VAT w kontekście nabycia AdWords rozlicza się w terminie wykonania usługi, ewentualnie zapłaty, o ile miała miejsce wcześniej.

5. Podatek u źródła? Unikniesz go z certyfikatem rezydencji

Przedsiębiorcy reklamujący się w systemie Google powinni zaopatrzyć się w aktualny certyfikat rezydencji tej firmy. To dokument poświadczający, że kontrahent ma miejsce albo siedzibę w danym kraju i w nim płaci podatki. Jego okazania mogą wymagać urzędnicy.
Bez certyfikatu przedsiębiorca może zostać zmuszony do zapłaty tzw. podatku o źródła, którego wartość w pewnych przypadkach sięga nawet 20% wartości transakcji. Ta stosunkowo mało znana danina może pojawić się właśnie w momencie, gdy polski przedsiębiorca wypłaca należności za świadczoną usługę podmiotowi posiadającemu siedzibę poza granicami kraju. Po więcej informacji o podatku u źródła zapraszam do artykułu.

Żeby zastosować zwolnienie z tego podatku konieczny jest certyfikat rezydencji zagranicznego kontrahenta. Google każdego roku udostępnia jego aktualną wersję na swojej stronie internetowej.

Macie pytania dotyczące rozliczania Google AdWords? Zachęcam do zostawiania ich w komentarzach.
Trwa ładowanie komentarzy...