Zmiany w przepisach podatkowych - 6 najważniejszych od początku 2015 r.

To już właściwie tradycja, że początek każdego roku przynosi przedsiębiorcom zmiany w przepisach. Rok 2015 r. nie jest tu żadnym wyjątkiem. Choć nowości nie ma tyle, ile w poprzednich latach to jednak z pewnością każdy „znajdzie coś dla siebie”. Co tu dużo ukrywać, zmiany dotknęły również mnie samego. Poznajcie te, oczywiście w mojej opinii, najbardziej istotne.

Gdzieś tam z tyłu głowy często czai się taka myśl, że jak przychodzi zmiana to na pewno będzie zła i utrudniająca życie. To szczególnie mocno funkcjonujące przeświadczenie, jak myśli się o polskich przepisach. Te nie dość, że często skomplikowane i niezrozumiałe, to jeszcze regularnie ulegające jakimś przekształceniom.



Zdarza się jednak, że takie problematyczne regulacje zostają zniesione. Pisałem już o tym w jednym z moich poprzednich tekstów. W 2015 r. także można doszukać się zmian, które mają ułatwić dopełnianie obowiązków względem rodzimych urzędów. Wymieniam je również w moim krótkim zestawieniu.

1. Ulga na dzieci poszła w górę

Osoby opodatkowane na zasadach ogólnych, które mają troje i więcej potomstwa będą mogły skorzystać z wyższej o 20% ulgi na dzieci. Zamiast 1668,12 zł na trzecie oraz 2224,08 na czwarte i kolejne dziecko dostaną odpowiednio 2000,04 zł i 2700 zł. Z podwyższonej ulgi można skorzystać już w rozliczeniu za 2014 r. W przypadku tych, którzy podsiadają jedną lub dwie pociechy wysokość odpisu nie ulegnie zmianie.

Nowelizacja wprowadza także możliwość ubiegania się o całkowity zwrot odpisu na dziecko, i to niezależnie od tego jak wysokie płaci się podatki. Wcześniej jeśli odprowadzany podatek nie był dostatecznie wysoki, żeby odliczyć ulgę w pełni, to ta nieodliczona część przepadała.

2. Zniknął druk VAT-25, sprowadzenie samochodu jest tańsze

Transakcje przeprowadzane z kontrahentami z Unii Europejskiej często wymagają sporych formalności. Od 1 stycznia jest o jedną mniej. Ułatwienie dotyczy sprowadzenia z UE samochodu.

Jeszcze w 2014 r. taka czynność wymagała wystąpienia do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia o zapłacie podatku VAT lub braku takiego obowiązku. W tym celu trzeba było udać się do urzędu miasta, gminy lub starostwa, by zapłacić 160 zł opłaty skarbowej. Formalności kończyło otrzymanie druku VAT-25.

Dziś druk VAT-25 już nie obowiązuje. W konsekwencji nie ma konieczności zapłaty 160 zł za jego wydanie.

3. Kasa fiskalna obowiązkowa dla kolejnych przedsiębiorców

Świetnie zdaję sobie sprawę z faktu, że kasa fiskalna nie jest ulubiony urządzeniem z jakim można zetknąć się prowadząc własną firmę. Niestety od początku roku do jej zakupu oraz instalacji zobligowani zostali kolejni przedsiębiorcy. Zwolnienie z obowiązku jej stosowania stracili m.in. prawnicy, lekarze, dentyści, doradcy podatkowi czy fryzjerzy. Nowe przepisy mają obowiązywać przez najbliższe dwa lata.

Wspomniani przedsiębiorcy muszą kupić oraz zacząć używać kasę fiskalną w terminie do 1 marca 2015 r. Jeśli rozpoczną działalność w tym zakresie dopiero po 1 stycznia, mają obowiązek ewidencjonowania na kasie od początku założenia firmy.

4. Zupełnie nowy system rozliczania VAT od usług elektronicznych

Zmiany wręcz rewolucyjne dotknęły sprzedaż usług elektronicznych, nadawczych oraz telekomunikacyjnych osobom prywatnym z innych państw należących do Unii Europejskiej. Chodzi tu o nowe regulacje w zakresie rozliczania VAT. Do końca 2014 r. miejscem świadczenia usług elektronicznych był kraj, w którym działał (miał siedzibę) sprzedawca. Teraz miejscem świadczenia takiej usługi jest państwo kupującego.

Co to oznacza dla polskiego przedsiębiorcy? Konieczność wyboru jednej z dwóch możliwości:

1. Rejestracji do VAT w każdym kraju, w którym ma się klienta (osobę prywatną, która nie prowadzi działalności gospodarczej).
2. Rejestracji w systemie MOSS (z ang.mini one stop shop, czyli mały punkt kompleksowej obsługi).

Jak nie trudno się domyślić rejestracja w każdym kraju, z którego pochodzi nabywca może być niezwykle uciążliwa i wymagać znajomości przepisów podatkowych obowiązujących w danym państwie. Dlatego powstał właśnie system MOSS, który w zamierzeniu ma wszystko uprościć.

Decydując się na rozliczanie podatku VAT za pomocą systemu MOSS trzeba złożyć odpowiedni wniosek do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście. Dokonuje się tego na formularzu VIU-R. Przedsiębiorca musi o to zadbać przed rozpoczęciem kwartału, w którym chce świadczyć usługi elektroniczne. Natomiast, jeżeli świadczenie takich usług rozpoczął przed zgłoszeniem, to musi zarejestrować się do MOSS do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tak się stało.

Później trzeba elektronicznie składać kwartalne deklaracje VAT MOSS. Obowiązującym terminem jest 20. dzień miesiąca następujący po rozliczanym kwartale. Uczulam tu na jedną istotną rzecz – deklaracja musi zostać złożona do 20. nawet jeśli wypada to w dzień wolny od pracy lub święto.

Przedsiębiorca powinien także odnaleźć i zastosować odpowiednią stawkę, która obowiązuje na konkretną usługę w kraju kupującego. Warto zajrzeć w tym celu do dokumentu „VAT Rates Applied in the Member States of the European Union”. Podpowiem, że spis stawek znajduje się na 3 stronie.

Wybór MOSS-u wymaga także prowadzenia specjalnej ewidencji świadczonych usług, którą należy przechowywać do 10 lat (od końca roku, w którym miała miejsce transakcja).

5. Ryczałt na samochód używany prywatnie przez pracownika

Jeszcze nie dawno przedsiębiorca, który udostępniał pracownikowi samochód na cele prywatne musiał zmierzyć się z trudnymi i mało precyzyjnymi przepisami w tym zakresie. W ostatecznym rozrachunku często kończyło się to po prostu nieujawnianiem tego faktu przed urzędnikami.

Aktualnie cała procedura jest zdecydowanie łatwiejsza. Zamiast obliczać przychód dla osoby zatrudnionej z tytuły prywatnego wykorzystania firmowego samochodu, przedsiębiorcy doliczają do podstawy opodatkowania stałą, zryczałtowaną kwotę. To ile konkretnie trzeba zapłacić miesięcznie zależy od pojemności silnika pojazdu. Stawki są dwie:

• 250 zł - jeśli pojemność silnika jest mniejsza niż 1600 cm3, oraz
• 400 zł - w przypadku pojemności większej niż 1600 cm3.

W sytuacji, gdy samochód wykorzystywany jest przez pracownika tylko przez część miesiąca to wysokość opłaty ustala się za każdy dzień w wysokości 1/30 wskazanych kwot. Zaznaczam jednak, że opisane przeze mnie zasady można stosować tylko jeśli pracownik ma umowę o pracę.

6. Za rejestrację VAT nie trzeba płacić 170 zł

Przez szereg lat przedsiębiorca, który chciał lub musiał zarejestrować się jako VAT-owiec składał druk VAT-R. Dodatkowo płacił 170 zł, by w jego ręce powędrowało potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego (nawet jeśli takiego dokumentu nie potrzebował).

Od 1 stycznia 2015 r. jest taniej. Oczywiście nie przez wzgląd na to, że znika rejestracja VAT – na to bym nie liczył ;) Po prostu ten kto nie potrzebuje potwierdzenia rejestracji VAT, nie musi płacić za jego uzyskanie. Konieczność zapłaty wspomnianych 170 zł istnieje dalej, o ile przedsiębiorca zażyczy sobie takiego dokumentu.

Sama rejestracja VAT może być jednak naprawdę opłacalna. Obejrzyjcie odcinek inFaktTV o 3 sytuacjach, w których szczególnie warto zdecydować się na taki krok.



A co Wy sądzicie o zmianach w przepisach podatkowych, jakie pojawiły się od początku 2015 r.? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach ;)
Trwa ładowanie komentarzy...